24

JUNI

24

JUNI

24

JUNI

24

JUNI

BLOG

Er is geen tekort aan vrijwilligers! - deel 2

Vrijwilligers: Human Resources voor verenigingen en stichtingen

Door Erik Thier

 

Vorige week schreef ik in mijn blog over het belang van vrijwilligersmanagement voor een vrijwilligersorganisatie. Vrijwilligers zijn de human resources van een vrijwilligersorganisatie en daarom moet je er goed voor zorgen.

 

In dit blog wil ik eerst in gaan op het inzetten van de moderne technieken die iedereen ter beschikking staan om je vrijwilligersmanagement te professionaliseren, maar ook om het werk te vereenvoudigen en efficiënter te maken.

 

Daarna krijg je van mij de beste tips om vrijwilligers te werven en hoe je je daarbij kunt laten ondersteunen door de mogelijkheden die het internet bieden.

BLOG

BLOG

Doorpraten over vrijwilligersmanagement?

Vraag een gratis  adviesgesprek aan.

Webinars

 

Een belangrijk onderdeel van het vrijwilligersmanagement is het up-to-date houden van de “Vrijwilligersmap”. Daarin staan de verschillende taakomschrijvingen van de vrijwilligers, hoe de organisatie in elkaar zit, hoe je kunt declareren als vrijwilliger, etc.

 

Maar hoe leuk zou het zijn als je daar één of meerdere opgenomen Webinars van maakt voor je vrijwilligers, die ze van achter hun computer of op een tablet in hun eigen tijd kunnen bekijken. Uitstekend geschikt om precies uit te leggen waar je organisatie voor staat, wat de doelstelling zijn en hoe de organisatie die denkt te gaan bereiken. Het zorgt ervoor dat je je vrijwilligers op een hele gemakkelijke manier meeneemt in het grotere geheel van je organisatie.

 

Maar ook voor het uitvoeren van de specifieke activiteit waarvoor je nieuwe vrijwilliger aan de slag gaat, is het leuk om een Webinar op te nemen met een vrijwilliger die dat al een aantal jaren heeft gedaan.

 

Bekijk hier één van onze Webinars. (medicijntekort)

 

E-learning

 

Nog iets verder gaat het als je voor je vrijwilligers e-learning ter beschikking stelt. Daarbij richt je een eigen e-learning in waarbinnen je trainingen en cursussen beschikbaar stelt. Het volgen van die trainingen – al dan niet afgesloten met een examen – levert je vrijwilliger kennis op en jouw organisatie een beter opgeleide vrijwilliger.

 

Werving

 

Zoals ik vorige week al opmerkte geloof ik niet dat er een tekort aan vrijwilligers is. Er zijn ontzettend veel mensen die “goed” willen doen en die zich willen inzetten voor een goede doelstelling. Maar dat betekent wel dat het ook leuk en boeiend moet zijn om voor jouw organisatie, voor jouw project of jouw team te werken. Hieronder negen tips om succesvol vrijwilligers te werven:

 

1. Ons team heeft een missie!

 

Niets is zo wervend als een team met een missie. Daarom is het belangrijk om precies te weten waar jouw organisatie en jouw team voor staan. En waar de vrijwilliger die zich meldt aan bij kan dragen. Een grote ambitie, daar lopen mensen warm voor. Het moet glas helder zijn waarom zij zich zouden moeten inzetten.

 

2. Wees persoonlijk

 

Benader je (aspirant-) vrijwilligers zo persoonlijk mogelijk. Een algemeen oproepje “we hebben vrijwilligers nodig”, levert meestal niet veel op. Maar als je ergens voor gevraagd wordt is dat een hele eer.

 

3. Maak het leuk

 

Een oproep als “Onze penningmeester stopt er mee, wie wil zijn taak overnemen?” heb ik nog nooit veel op zien leveren. Iemand wil bijdragen aan een doel, niet een probleem oplossen. Mensen willen een positieve ervaring. En deelnemen aan een leuk team.

 

4. Faciliteer je vrijwilligers

 

Steeds meer mensen – en niet alleen jongeren – zijn gewend om veel online en digitaal te werken. Digitale communicatie, online declareren, documenten en informatie digitaal beschikbaar. Ondersteunt jouw organisatie haar vrijwilligers optimaal?

 

5. Vrijwilligers werven is een continue proces

 

Start niet met werven op het moment dat er gaten vallen.  Want dan ben je al te laat. Dat er vroeg af laat vrijwilliger afvallen is een gegeven en daarom moet er continue aandacht zijn voor het werven en opleiden van nieuwe vrijwilligers. Vrijwilligers moeten ook de keuze hebben om er weer mee te stoppen en niet door moeten gaan “omdat er niemand anders is”. Dat is geen goede motivatie. 

 

6. Wees kritisch, neem niet iedereen aan

Maar spreekt vanzelf zou je zeggen, maar daarvoor is het een voorwaarde dat er voldoende vrijwilligers zijn om uit te kiezen. Vaak genoeg wordt een vrijwilliger aangenomen omdat hij de enige is die zich heeft aangemeld.

 

7. Reageer direct

 

Als iemand zich aanmeldt zorg dat je dan zo snel mogelijk contact met hem of haar opneemt. Dat toont dat je belangstelling hebt voor die persoon en dat die waardevol voor jou is.

 

Mocht je meer over dit onderwerp willen weten, schroom dan niet om contact met me op te nemen. Ook voor een gratis adviesgesprek kun je me bellen op 033 4450730 of plan hier een afspraak.

 

Erik Thier 

LAAT ONS JE TERUGBELLEN

Stationsstraat 79-G

3811 MH, Amersfoort

8.30 - 17.00 uur Maandag t/m Vrijdag