24

JUNI

24

JUNI

24

JUNI

24

JUNI

BLOG

Innovatie in de zorg. Wat merkt de patiënt ervan?

Door Erik Thier

 

Afgelopen week bezocht ik de vakbeurs Zorg en ICT in de Jaarbeurs in Utrecht. Een beurs gericht op zorginstellingen, hun medewerkers en bestuurders. De plaats waar leveranciers hun diensten en producten voor zorginstellingen aanbieden en de nieuwste ontwikkelingen en innovaties presenteren. Maar wat merken wij als zorggebruikers van al die innovaties?

 

Tot mijn vreugde was er ook een hele groep patiëntenorganisaties op de beurs aanwezig. Altijd goed dat de groep waar het werkelijk om moet gaan ook aanwezig is. Het motto van de beurs dit jaar was dan ook: “De patiënt als partner”.

 

Als je zo over de beursvloer loopt dan spat het woord “Innovatie” zo ongeveer van elke stand af. Maar veel nieuwe dingen heb ik toch niet gezien. Wel liep ik een robot tegen het lijf. Voor dit blog leek het me leuk om een fotootje te maken. Toen ik ‘m genomen had, hoorde ik uit het apparaat: “Staat het erop?” Er bleek gewoon een mens in het apparaat te zitten.

BLOG

BLOG

Marketing automation voor patiëntenorganisaties

Verder heel veel aanbieders van software voor EPD’s (Electronisch Patiënten Dossier). Voor elke zorginstelling één aanbieder zo leek het wel. En dat is ook big business. Onlangs is het VIPP-programma goedgekeurd, een subsidie voor ziekenhuizen van 102 miljoen euro om hun EPD’s te moderniseren.  Doel is dat alle Nederlandser in 2020 toegang hebben tot hun eigen medische gegevens. Een tussentijdse mijlpaal is 1 juli 2018. Dan moeten alle zorginstellingen instaat zijn die medische gegevens door middel van een pdf beschikbaar te stellen. Het geeft een beetje aan hoever het staat met de innovatie in de zorg.

 

Wat ook op deze beurs vaak werd aangekondigd is de komst van de intelligente Chatbot; een computer waarmee we een dialoog kunnen voeren en die ons van intelligente antwoorden kan voorzien. Facebook, Google en Apple zijn allemaal druk bezig met de ontwikkeling van deze applicaties. En de verwachting is dat deze applicaties ook in de zorg hun intrede gaan doen en een steeds grotere rol gaan spelen.

 

Een belangrijke vraag daarbij is of we het accepteren dat we geholpen worden door een computer. In eerste instantie ben je geneigd om te denken dat zodra je ontdekt dat je met een computer praat, je dat niet kunt accepteren. Tegelijkertijd denk ik dat we elke dag veel gesprekken voeren met onbekende mensen. De medewerker van een call center van een bank of een andere instantie. Ik ken hen niet en zij kennen mij niet. Ik wil vooral feitelijke kennis met ze delen. En waarom zou ik dat niet met een computer kunnen? Voorwaarde is dat die kennis natuurlijk wel, zinvol en waardevol voor mij is.

 

Maar wat als het contact toch meer empathische en emotionele elementen heeft. Kan dat dan ook met een computer. Ook hier geldt dat er al tal van voorbeelden zijn in het dagelijks leven waarbij we prima een emotionele band kunnen hebben met iets technisch. Om te beginnen filmsterren en andere bekende mensen. We kennen ze niet behalve in hun rol op TV en we zullen ze ook nooit ontmoeten. Toch kunnen we heel goed een band met ze opbouwen.

 

Maar dat zijn toch echte mensen, hoor ik je denken. Een beter voorbeeld is dan misschien de tekenfilm. Daarvan weet iedereen – ook kinderen - dat het geen echte wezens zijn. En toch kunnen we geroerd worden door een figuurtje in een tekenfilm.

Ik denk dus dat we prima contact kunnen leggen met computers en dat we kunnen accepteren dat we meer en meer gaan praten met computers. Voorwaarde is natuurlijk dat ze iets zinnigs terug zeggen.

 

Misschien dat patiëntenorganisaties over een paar jaar ook Chatbots in kunnen zetten om hun achterbannen nog beter te kunnen informeren.

 

LAAT ONS JE TERUGBELLEN

Stationsstraat 79-G

3811 MH, Amersfoort

8.30 - 17.00 uur Maandag t/m Vrijdag