24

JUNI

24

JUNI

24

JUNI

24

JUNI

BLOG

Je vereniging of stichting in Dashboards

Door Erik Thier

 

Hoe weet je hoe je vereniging of stichting het doet? Slaag je er in om je doelstellingen te realiseren? En kun je dat meten of blijft het bij een soort onderbuikgevoel? Cijfers, grafieken, KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren) en dashboards kunnen daarbij helpen. Maar hoe ga je daarmee aan de slag in je organisatie?

 

In mijn eerdere blog benoemde ik verschillende aandachtsgebieden waar elke organisatie mee te maken heeft. Dit blog gaat om de laatste van deze aandachtsgebieden: Administratie. Meestal wordt daar de financiële administratie mee bedoeld. Maar eigenlijk gaat dit aandachtsgebied over het meten van en beoordelen of je organisatie op de goede weg is en haar beoogde doelstellingen behaald.

BLOG

BLOG

Bij de financiële administratie spreekt het vanzelf dat we bijhouden hoeveel we  binnenkrijgen, hoeveel we uitgeven en dus wat ons resultaat is. En daarvoor moet je vooraf een begroting maken met daarin je verwachting van je opbrengsten en kosten die je dan aan het einde van het jaar weer vergelijkt met de werkelijke resultaten. Maar behalve om te zien hoe je organisatie na afloop van het jaar gedaan heeft, is het nog belangrijker om gedurende het jaar te bekijken of je op de goede weg bent om je geplande resultaten te halen en of je je beleid moet bijstellen.

 

Tot zover lijken dit natuurlijk open deuren. Je stelt een “smart” doel, meet de resultaten en evalueert de resultaten. Waar het echt om gaat is de aandacht of de focus op bepaalde doelstellingen en resultaten. Als die aandacht en die focus er niet zijn, gaan je resultaten ook niet omhoog. Een onmisbaar hulpmiddel daarbij is de periodieke rapportage bij voorkeur in inzichtelijke diagrammen of dashboards. De kracht van de visualisatie van droge cijfers is enorm.

Benieuwd hoe HOB

jouw organisatie kan ondersteunen bij het versterken van de relatie met je achterban?

Dashboard

“Alles wat je aandacht geeft, groeit”, zei , directievoorzitter Peter Blom van de Triodos Bank. Cijfers en dashboards helpen om die focus en aandacht te krijgen en te houden voor die zaken die belangrijk zijn voor de groei van je organisatie.

 

En daarover moetje het eens zijn binnen je bestuur. En dat is niet erg eenvoudig, omdat mensen zich vaak met verschillende intenties inzetten voor een non-profit organisatie. De zoektocht naar de vraag wat belangrijk is voor je organisatie, begint bij je visie, je missie en je ambities. Wat wil je op de lange termijn bereiken.

 

In het bedrijfsleven hebben KPI’s vaak geleid tot een afreken- en bonus/malus-cultuur. Maar volgens de nieuwste inzichten werken KPI’s het best als ze een duidelijk beeld geven van datgene wat een team (lees: een bestuur of een werkgroep binnen Non-Profit) als belangrijke KPI’s beschouwen.

 

Tips voor jouw KPI’s

 

  • Inventariseer welke data er nu al verzameld wordt binnen je organisatie, beoordeel die indicatoren en bouw – waar mogelijk – daar op voort.
     
  • Ontwikkel KPI’s met het hele team (bestuur, werkgroep, etc.)

 

  • Wees kritisch op de bruikbaarheid van KPI’s, vertellen ze echt wat je denkt dat ze vertellen.

 

  • Denk na over de praktische uitvoerbaarheid van het verzamelen van de data. Is dat niet een (te) grote belasting voor je vrijwilligers?

 

Het Ondersteuningsburo begeleid organisaties bij het inzichtelijk maken van hun organisatie en het ontwikkelen van de KPI’s en dashboards. Wil je daar verder overpraten, neem dan contact op.

 

Binnenkort in mijn blog concrete voorbeelden van indicatoren voor verenigingen en stichtingen.

 

Meld je aan voor die update.

LAAT ONS JE TERUGBELLEN

Stationsstraat 79-G

3811 MH, Amersfoort

8.30 - 17.00 uur Maandag t/m Vrijdag