Nieuwsbrief voor je achterban schrijven​

Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief voor je achterban? Waar moet een digitale nieuwsbrief aan voldoen? En hoe zorg je dat je nieuwsbrief ook daadwerkelijk geopend en gelezen wordt? In dit blog gaan we daar nader op in.

 

Hoe lees je zelf een nieuwsbrief?

Waarschijnlijk ontvang je zelf ook al tientallen nieuwsbrieven per week (of per dag). En waarschijnlijk lees je de meeste niet, maar gooi je ze ongeopend weg. De vraag is dus: hoe zorg je er voor dat jouw lezer je nieuwsbrief opent? Verderop in dit blog ga ik daar verder op in.

 

Als ik een nieuwsbrief dan geopend heb, dan zijn er maar weinig nieuwsbrieven die ik helemaal lees (van linksboven naar rechtsonder). De meeste nieuwsbrieven lees ik scanned. Ik probeer dus snel een idee te krijgen van de onderwerpen in de nieuwsbrief. Want alleen die dingen die me interesseren wil ik echt lezen. Verderop in de it blog hoe je je lezer kunt helpen om te vinden wij hij/zij interessant vindt.

 

Een belangrijk element bij de keuzes die je lezer maakt om jouw nieuwsbrief al dan te openen en te lezen is de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van je organisatie. Is de nieuwsbrief in mijn mailbox interessant of is het het zoveelste bericht met alleen reclame? Verderop in dit blog de elementen die bijdragen aan de betrouwbaarheid van jouw organisatie.

 

Doel

Maar de eerste vraag die je je moet stellen bij het maken van je nieuwsbrief: Wat is het doel? Wat wil ik met mijn nieuwsbrief bereiken? In de meeste gevallen zal het gaan om het informeren van je achterban. Maar eigenlijk heeft je nieuwsbrief ook een doel ten behoeve van je eigen organisatie. Heel algemeen en breed gesproken gaat dat over het versterken van de relatie tussen jouw organisatie en de lezers van je nieuwsbrief.

 

Die relatie wordt versterkt als je lezer niet alleen leest, maar ook iets doet. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

 

  • Het doorklikken naar je website en ook andere artikelen op je website lezen
  • Aanmelden voor een bijeenkomst
  • Een (extra) donatie doen
  • Lid worden
  • Vrijwilliger worden

 

Dit zijn allemaal acties die je kunt vragen van je lezer en die de relatie van jouw organisatie met je lezer versterkt.

 

Doelgroep:

Wie zijn de lezers van je nieuwsbrief? Meestal zijn dat in ieder geval je leden of donateurs. Een algemene indeling is:

 

  • Huidige leden
  • Niet-leden of potentiële leden (upgrade)
  • Ex-leden (winback)

 

Als mensen zich ook op je nieuwsbrief kunnen abonneren zonder lid te worden, dan zijn er ook niet-leden (of potentiële leden) die je misschien lid wilt maken. Daarnaast ex-leden die je misschien opnieuw wilt interesseren voor het lidmaatschap of misschien donateur wilt maken.

Verder kun je natuurlijk binnen je ledenbestand verder segmenteren (b.v. naar leeftijd, belangstelling voor bepaalde onderwerpen) met als doel om de inhoud van je nieuwsbrief relevanter te maken voor je ontvanger.

 

Inhoud

De inhoud moet relevant zijn voor je lezer, maar wat is dat relevant? In ieder geval moet je je lezer duidelijk maken dat het relevant is. Een belangrijke manier om dat te doen is door je bericht te personaliseren. Dat kan in de aanhef, maar ook in de onderwerpregel en bijvoorbeeld in een link naar een formulier, zodat het formulier meteen wordt ingevuld met gegevens van de lezer.

 

Hieronder een aantal tips:

 

Personaliseer waar mogelijk

  • Aanhef
  • Onderwerpregel
  • Klikbare link

 

Laat de gebruiker kiezen:

  • Ga er niet vanuit dat je lezer je nieuwsbrief helemaal leest
  • Maak aansprekende koppen
  • Maak een korte introductie tekst met een link naar het hele artikel op je website
  • Afmeld knop
  • Direct aanmelden en/of betalen

 

Wil je hulp bij het maken van content voor je nieuwsbrief? Neem contact met ons op.

 

Stationsstraat 79-G

3811 MH, Amersfoort

8.30 - 17.00 uur Maandag t/m Vrijdag